کد مطلب:27679
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:25
مراتب مقامات «ايمان»، «احسان» و «ايقان»، چگونه است؟
خدا را در هر لحظهاي حاضر و ناظر دانستن آرزوي سالكان صادق الي الله است. لذا در دعاهايشان ميگويند: خدايا به ما توفيق عنايت كن تا طوري عبادتت كنيم كه گويا تو را ميبينيم. اين مقام كه اصطلاحاً آن را مقام «احسان» ميگويند، بالاتر از مقام «ايمان» است. البته خود مقام احسان نيز وسط راه است و بالاتر از آن مقام «ايقان» است. بنابراين، مقام احسان عبارت از اين است كه انسان طوري خدا را عبادت كند كه گويا او را ميبيند (فصوص الحكم 2/367) از رسول خدا(ص) رسيده است: «اُعبد الله كَأنّك تَراه فَإن لم تَكن تَراه فإنّه يَراك» (بحار 69/279) [خدا را طوري عبادت كن كه گويا او را ميبيني و اگر تو او را نميبيني او تو را ميبيند.] اين «كأنّ» و «گويا» براي كسي است كه هنوز در بين راه است، وقتي انسان به اوج مقام شهود رسيد حرف تشبيه ميافتد و سخن از حرف تحقيق «إنّ» و «أنّ» به ميان ميآيد. اين همان مقام امير المؤمنين(ع) است كه فرمود: «ما كنت أَعبد رَبّاً لَم أره» (توحيد صدوق، ص109، باب ما جاء في الرؤية، ح6.)؛ [من آن نيستم كه خداي ندايده را عبادت كنم]. سالار شهيدان حضرت حسين بن علي(ع) نيز در فرازي از دعاي عرفه، همين مقام را از حضرت احديّت(جلّ و علا) ميطلبد و عرض ميكند: «واجعلَني أَخشاك كَأنّي أَراك» (مفاتيح الجنان، دعاي روز عرفه)؛ خدايا مرا طوري تربيت كن و به من آن توفيق را بده كه از غير تو نترسم و از تو نيز در حد احسان بترسم.
اگر انسان خدا را ببيند ترس شاهدانه خواهد داشت و از خود او خواهد ترسيد، نه از عذاب او. اين كه ما از خدا، ترس غايبانه داريم و از جهنّمش ميترسيم نه از خود او؛ از آن جهت است كه به مقام احسان بار نيافيم و خدا را نميبينيم. بنابراين، آن كه از جهنم ميترسد ترسش، ترس از خداي غايب است در حالي كه اگر انسان خدا را با چشم باطني ببيند ميفهمد كه او سراسر جمال و لطف است؛ آنگاه كه او راميطلبد نه بهشت او را، از خود او ميترسد نه از جهنّم او. اگر كسي خدا را حاضر ديد و از خود او ترسيد و صادقانه عبادتش كرد قهراً خدا چنين كسي را هم از جهنّم نجات ميدهد و هم به بهشت ميبرد. حال كه چنين است چه بهتر است كه انسان خود او را طلب كند نه بهشتش را، و چه بهتر كه از خود او بترسد و به عنوان خوف عقلي نه از جهنّم او به عنوان خوف نفسي.
: آية الله جوادي آملي
حماسه و عرفان
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.